'

HEMMA FRÅN PARIS

Hej på er! Är hemma efter en bra vecka i Frankrike, Arras & Paris. Det var väl rättså jobbigt i början av veckan men nu i slutet ville man inte hem. Borta bra men hemma bäst, det stämmer verkligen! Kommer lägga upp lite bilder här på bloggen och skriva vad jag har gjort på dagarna. Mer bilder kan ni se på FACEBOOK. Ni behöver inte läsa allting om ni inte vill men lite kul att skriva så kan jag gå tillbaka och se vad vi gjorde. Hoppas ni haft det bra här hemma i Sverige. ♥

11 maj - FREDAG
Åkte från skolan klockan 8 på morgonen. Åkte båt från Helsingborg till Helsingfors :) Det tog bara 20 minuter, sen åkte vi buss i 2,5 timmar till båten i Tyskland som tog 45 minuter. Sedan var det bara 3 timmar kvar till Bremen. Kom fram till vandrahemmet i Tyskland klockan 18 och åt. Delade rum med Martina, Amanda, Hanna & Ebba. På kvällen gick vi ut och gick en lång runda ut med en kanal, så mysigt. Spelade kort med Cattis, Jossi & Jossan, hittade homies & hade jätteroligt. Nackdelen var väl alla äckliga gubbar som frågade vad vi ville ha och dricka.

12 maj - LÖRDAG
Vaknade klockan 6 och åt frukost. Åkte mot Frankrike vid 8.15. Mådde hur illa som helst påvägen ner, det var nog den jobbigaste bussresan i mitt liv. Passerade genom Holland/Nederländerna, vidare till Belgien sen äntligen i Frankrike. Det var riktigt hemskt att följa med den franska familjen och gå från alla svenskar. Att bli av-lämnad på parkeringen. Men iallafall gick vi till ett café, sedan åkte vi hem till Estelle. Det var kossor, åkrar och helt grönt överallt. Såg precis ut som Skåne.

13 maj - SÖNDAG
Vaknade klockan 8 & fick frukost på sängen, pain du chocolat och croissant. Vid 10 åkte vi och badade med Jossi & Léa, skönt att prata svenska och förstå någon haha. Kom hem vid 12 & väntade på hennes släkt, åt i flera timmar. Smakade även sniglar, tro det eller ej men det var gott haha. Sen kom hennes kompis och vi cyklade en runda till en by och kollade på fotboll. Hittade en stor snigel, precis sådan som jag hade ätit tidigare. Stor slemmig i ett skal, då ångrade jag mig! Avslutade dagen med att spela monopol ute i solen i gräset. Riktigt shortsväder hela dagen.

14 maj - MÅNDAG
Påväg till skolan 6.30 på morgonen. Trött? Nä inte alls. Utanför skolan träffade vi alla andra svenskar och åkte buss i 1,5 h till en stad. Gick rundtur på ett slott och sen picknick i en park, jättemysigt! :) Vidare till en museum. Sen tillbaka till internatet, gick ner på stan och träffade massa andra tjejer, trevligt! Efter duschen gick vi till rummet där cattis bodde på internatet. Hon bodde med sin fransyska & jag och jossi tillsammans med våra. Dom sminkade oss och gjorde frisyrer. Såg inte kloka ut. Träffade även Mathilde & Lea. Kollade på film & sov.

15 maj - TISDAG
Vaknade tidigt och gick ner till matsalen för att äta frukost, nutellaaaa m.m :) Åkte och kollade på massa kända platser som skyttsgravar, megastor kyrkogård sen krig, och gammal fält med minor som ligger kvar där man inte fick gå. Det var till och med elstaket runt, med betande får innanför. Tänk skulle ett får råka gå på en mina och sprängas i luften, flygande får, haha. Nä usch hemskt! Åkte tillbaka till skolan & åt, sen stan i 2 timmar och efter det tillbaka till skolan och fikade. Dom äter jämt, inte konstigt om man blir tjock! Kvällen slutade med att vi hade tappat bort våra nycklar till vårat rum, smidigt!

16 maj - ONSDAG
Åt pain du chocolat till frukost, äkta tjockt. Följde med till skolan och var med på lektioner till kl 12. Det var skitläskigt med deras lärare, hur stränga som helst. Slutade kl 12 och var på ett museum om gammla hästvagnar med familjen. Sen någon rundtur under marker, i typ en grott-gång. Efter det spelade vi laserblast med massa folk, bland annat jossi & cattis. Mitt lag vann ;) Efter det åt vi på Quick & fixade oss för festen. Estelles pappa kom och hämtade oss och körde oss till festen. Det var verkligen jätteroligt. En vanlig pubb, öppen bar, DJ och allting. Suuperbra onsdagskväll! Kom hem runt 4. :)

17 maj - TORSDAG
Vaknade vid 12 & duschade i en dusch som inte ens fanns. Det var bara en liten kran som man inte ens kunde välja värme. Men var tvungen att göra det bästa eftersom jag hade blå färg i hela håret och färg på hela armarna som blev neon på festen. Åkte till Doullens och åt pizza & chokladmousse, det godaste jag ätit! Åkte vidare till Mailly Maillet på en marknad sen till Estelles mormor och sa hejdå. Dunkade musik & pratade hela kvällen. Bra dag!

18 maj - EN FREDAG I PARIS
Vaknade tidigt tidigt och åt frukost, packade, hämtade Cattis & Marine vid stationen. Vidare till Place de Marseille där vi skulle hoppa på bussen ner till Paris. Det var jättejobbigt att lämna dom, Estelle började gråta, sen kom mina tårar också. Så pinsamt! Tog ungefär 2 timmar till Paris, men det gick rätt fort. Blev lite besviken för jag trodde man skulle se Eifelltornet på långt avstånd men det var verkligen inte så stort som jag har trott hela tiden. Ställde mig direkt i kö till Eifelltornet med Jossi, Jossan, Cattis, Nathalie, Effe & Felicia. Vi skulle upp till toppen, oavsett tiden. Köade i 4,5 timmar men tog oss upp till toppen. Även fast Effe var så rädd på andra våningen, han skakade så han inte kunde ta kort ;) Allting tog nog mer än 5 timmar. Värre kö än Liseberg men vilken upplevelse. Det var verkligen värt tiden! Köpte lite miniatyrer av tornet i en affär som fanns i Eifelltornet, det var rätt tufft :) Fikade i en park bredvid tornet, köpte sockervadd, gick på stan & shoppade, sen tog massa fina kort & hade allmänt mysigt med Cattis, Jossi,Jossan & Effri. Gick tillbaka till bussen och skulle åka vid 21, precis när vi hade samlats utanför bussen tänds hela tornet upp, så typiskt men fick några kort på det iallafall. Bytte om till onepiecen & somnade riktigt skönt på golvet. Underbara dag! Minnen för livet :)

19 maj - LÖRDAG
Vaknade lite då & då. Åt frukost vid 8 i Tyskland. Körde ett annat håll hem för åkte inte genom Holland. Åt lite på färjan Tyskland-Danmark. Sen ut i bussen och sov hur skönt som helst. Vaknade efter 3 timmar och skulle på färjan Danmark-Sverige. När bussen lämnade färjan och körde in i Sverige var 4 personer inte med bussen. 3 av dom hann gå av båten i Sverige. Medan Isak var på toa när alla andra gick av och åkte tillbaka till Danmark med färjan, ensam och utan mobil. Det slutade med att våra lärare ringde till personalen på båten som fick leta reda på han och skicka tillbaka han till Sverige haha. :d Under tiden vi väntade åkte vi diskobuss. satte på hög volym i bussen och åkte lite. Skulle kommit hem vid 15 men istället blev vi ännu mer försenade och kom hem runt 19. Har nog aldrig längtat så mycket efter en riktig dusch & min egna säng. Rätt skönt att komma hem efter att ha åkt buss i nästan ett dygn.
Borta bra men hemma bäst, det är verkligen så! Tack för en bra vecka i Frankrike alla fina folk ♥